Recension av kompaktkamera lämplig för makro- och undervattensfoto

Poppelsvärmare. Foto: Erik Hansson

En kamera som ryms i fickan, med långt fler finesser än din mobilkamera och med möjligheter att fota makro och under vatten. Vi har testat Olympus Tough TG-5.

Varför ska man köpa en kompaktkamera när de flesta går runt med kameror i sina mobiler som faktiskt i många fall är smått otroligt bra? Det krävs något extra för att lägga 4000 kronor på en kompaktkamera i dagsläget. Vissa satsar på rejäl inzoomning som gör dem lämpliga för att fotografera fåglar. TG-5 satsar istället på en lång rad småfinesser, samt två större områden: undervattens- och makrofoto.

Olympus Tough TG-5 finns även i svart och kostar ungefär 4000 kronor.

Som namnet antyder är Tough TG-5 också tålig. Förutom att vara vattentät till 15 meters djup ska den även klara att tappas i marken från två meters höjd och vara tålig mot damm. Den är som gjord att ha med sig i friluftslivet.

Bild från manifestationen på Biologiska mångfaldens dag 22 maj. Foto: Erik Hansson

Optiken motsvarar 25-100 mm och är därmed något begränsad när det gäller att fotografera motiv på långt håll. Det hade varit välkommet med bättre vidvinkel, men det finns istället en fisheye-konverterare att köpa till för drygt 1500 kr. Bildsensorn är på 12 megapixel och det räcker gott och väl så länge du inte ska förstora dina verk till A3-storlek. För dig som gillar att efterbehandla bilderna i grafikprogram är det välkommet att den kan spara bilderna i RAW-format så att det lagras mycket information om varje bild.

Film och time lapse
TG-5 kan naturligtvis även användas för att filma. Den har stöd för 4K-video och Full HD med 120 bilder per sekund, som kan användas för slow motion-filmning. Tyvärr låter kameran rätt mycket när den zoomar, vilket är störigt för dina filmer. Det går också att skapa time lapse-filmer med TG-5 för att exempelvis skildra förbiflygande moln eller hur en solnedgång förändras under en längre period.

Makrofoto av fluga och daggdroppe i motljus med blixt. Foto: Erik Hansson

TG-5 är fullproppad med små och stora finesser. Ett pryl- och teknikintresse är nog ett krav för att ge sig hän åt funktioner som inbyggd GPS som kan hålla koll på din cykeltur, djupmätare, termometer, barometer och kompass.

Snabb och förutseende
Andra funktioner är för mig mer välkomna. Att vara redo att ta bilder redan en sekund efter ett tryck på ON-knappen är klart godkänt och upp till 20 bilder per sekund i serie är inte dumt när det gäller att fånga ögonblicket innan det försvinner. En annan funktion som fotografpuritaner möjligen fnyser åt är Pro-capture som börjar ta bilder redan innan du trycker på avtryckaren. Perfekt för dig som är lite långsam i vändningarna.

Batteriet i kameran ska räcka till 340 bilder enligt Olympus och det kan säkert stämma. Det ska till en hel del filmande och fotograferande för att det ska ta slut på en dagstur. Däremot är det som vanligt smart att ta med extra batteri på långfärden.

Undervattensfoto. Foto: Erik Hansson

Wifi finns naturligtvis inbyggt så att du snabbt kan föra över bilder till din mobiltelefon i fält och det fungerar riktigt smidigt. En panoramafunktion låter dig också fånga ett långsträckt landskap med en serie bilder.

Makrofunktionerna imponerar
Det läge jag själv använt överlägset mest är de förinställda makrofotofunktionerna. Kameran har en närgräns på 1 cm så om du vill fotografera kvalster är det fullt möjligt. En focus stacking-funktion finns inbyggd i kameran. Det innebär att många bilder med smalt fokusfält slås ihop till en bild med stort skärpedjup så att exempelvis en hel insekt blir i fokus och inte bara en del av ögat. Det är häftigt, men för att lyckas krävs att både kamera och motiv är stilla. Det är inget du använder på fri hand när du fotograferar en fjäril på en vajande blomma. Då är det effektivare att använda andra makrolägen och ibland även blixt. För att dokumentera och ta enkla, men snygga bilder på blommor, mossor, lavar och småkryp är TG-5 alldeles utmärkt.

En liten nackdel för makrofoto är att inte skärmen är vikbar. Det hade kunnat underlätta när bilder ska tas nära marken, men det är priset man får betala för en tålig kamera.

Makrofoto av skogsstjärna. Foto: Erik Hansson

Alla finesser och funktioner är såklart välkomna, men TG-5 har bra förinställda funktioner som kommer räcka långt. Ska du fotografera under vattnet – välj snabbt det läget på funktionsratten. Ändra sedan om du istället exemplevis ska fotografera landskap, porträtt eller makro. Det går även att låta kameran vara helt automatisk med hyfsade resultat, men ju mer du ställer in själv desto bättre möjligheter har du.

Slutsats
Det är naturligtvis skillnad i kvalitet mellan TG-5 för runt 4000 kr och proffshusen för tio gånger mer. För dig som vill dokumentera din vardag med lite fler finesser än din mobiltelefon mäktar med eller som vill fotografera småkryp, växter eller under vattenytan är det här ett mycket bra köp. Finessrik, tålig och enkel att använda.

Betyg: 4 av 5