Recension av fågelapp med tiotusentals läten

Recension av fågelappen ”Aves Vox Pro” till Iphone. Läs fler recensioner av fågelappar här.

avesvoxproAves Vox är en fågelljudsapp som finns till Iphone i en gratisversion och en betalversion, med tillägget Pro. Gratisversionen är ett måste för dig som har minsta intresse för fågelläten och fågelsång. Pro-versionen är än så länge inte lika given trots den givmilda prislappen på 38 kronor.

Aves Vox är i stort sett en app som hämtar in ljud från den enorma databasen med fågelläten och fågelsång som finns på Xeno-Canto. Något annat än läten och arternas namn på svenska och latin finns inte. Inga bilder eller ytterligare information om fåglarna.

Sammanlagt finns runt 50 000 inspelningar av ungefär 8800 fågelarter, vilket egentligen både är appens fördel och nackdel eftersom den är för enkelt uppbyggd.

När du startar Aves Vox får du upp ett enkelt gränssnitt där du kan söka efter en fågelart. Låt oss säga att du vill lyssna på svartvit flugsnappare. Du skriver då kanske in “svartvit” och trycker på “Sök”. I ett svenskt eller europeiskt fågelprogram hade du bara fått tillbaka en träff, men på grund av Aves Vox omfattning får du över 30 olika arter. Allt från svartvit fruktduva och svartvit sporrgök till svartvit flugsnappare. Alla 30+ arter visas i taxonomisk ordning, vilket gör det svåröverskådligt om du inte har koll på hur det fungerar.

När du sedan hittar svartvit flugsnappare och klickar på namnet kommer du till en sida som listar ungefär 50 olika läten uppdelade i exempelvis sång, varningsläte, lockläte och flyktläte. Att veta vilken av sång-lätena som är en bra inspelning är omöjligt på förhand och det framgår inte heller hur långa inspelningarna är. Eftersom du laddar ner inspelningarna till din telefon kan det vara av viss betydelse eftersom de kan ta flera megabyte per styck.

Så här kan det se ut om man manuellt rensat bort alla läten man inte är intresserad av.

Om du är villig att investera tid i Aves Vox Pro så kan du radera alla inspelningar som du inte tycker är bra och dessutom favoritmarkera de fåglar du vill ha snabb tillgång till. Efter någon timme kan du då ha en ganska smidig app med de arter du vill lära dig och med deras bästa inspelningar. I alla fall om du köper Pro-versionen. Det är bara i den du kan ha favoriter och kan ta bort nedladdningar.

Utvecklaren Max Allan Niklasson har utlovat att fler funktioner för att “underlätta användningen” ska komma i framtida uppdateringar. Bland annat stöd för listor. I dagsläget behövs det en hel del mer funktioner för att Aves Vox inte bara ska bli en rik och svåröverskådlig databas av fågelläten.

Det hade till exempel inte skadat med flera färdiga uppdelningar med exempelvis europeiska fåglar och ett urval av de bästa lätena istället för den uppsjö av läten som finns nu. Jag hade också gärna sett information om filstorlek och uppdelningar på olika släkten. Aves Vox Pro har potential att bli ett måste, men i dagsläget är det alltför simpelt.

SAMMANFATTNING:

Aves Vox Pro
Format: IOS (Iphone och Ipad)
Pris: 38 kronor

Betyg: 3- av 5

+ 8800 arter och 50 000 läten
+ Snabb och enkel
+ Du väljer själv hur stor appen ska vara på din telefon

– Väldigt få funktioner, i stort sett bara en databas
– Svåröverblickad
– Inget urval bland lätena
– Alltför avskalat gränssnitt
– Fungerar enbart med operativsystemet IOS7

Transparens: Vi fick en recensionskod för att testa Aves Vox Pro.

Träna på fågelläten och fågelsång i vår guide.