Recension av bok om fågelskådning i Reykjavik

Recension av Christophe Pampoulies bok ”Birding in Reykjavik”. Alla våra bokrecensioner kan läsas här.

Omslaget till boken "Birding in Reykjavik" som kan köpas via onlinetjänsten Blurb.

Omslaget till boken “Birding in Reykjavik” som kan köpas via onlinetjänsten Blurb.

Vår naturguide till Island och Reykjavik.

När fågelskådare hör talas om Island tänker de flesta nog på Mývatn, den rika fågelsjö i nordöstra delen av landet, som anses vara en av Europas förnämsta fågelskådarlokaler enligt boken “Fågelresor” (recension här). Men det tar sex timmar att köra till Mývatn från Reykjavik och det är kanske inte alla som har den tiden när de befinner sig på Island. Då kan fågelskådning i närheten av Reykjavik vara lösningen och “Birding in Reykjavik” kanske ge lite bra tips.

Boken är utgiven av Christophe Pampoulie, som skådat i området under tre års tid och som påstår i förordet att han varje år kan se de flesta av de isländska arterna runt Reykjavik. Island är ett land med ganska få arter, men med goda möjligheter att se dem på nära håll, i vackra miljöer och att ha chans på några av de arktiska arter som kan vara svårsedda i Sverige, så som brednäbbad simsnäppa, strömand, lunnefågel och svartnäbbad islom. Alla dessa arter tipsar Christophe Pampoulie om och de verkar kunna ses inom bara några kilometer från stadskärnarn i Reykjavik.

Den mest kända lokalen i den isländska huvudstaden är utan tvekan Tjörnin – den stora sjön mitt i centrum som förutom skrattmåsar, viggar, knölsvanar, silvertärna och storskrakar också brukar kunna innehålla en eller annan raritet. Det är med Tjörnin som utgångspunkt som Christophe Pampoulie listat lokalerna i området och även om jag inte ska avslöja hans tips här så finns det många godbitar i närheten med goda chanser på exempelvis jaktfalk och brednäbbad simsnäppa förutom flera arter av alkor.

Det är ungefär 6-8 fågelskådningsplatser med i den korta boken och tyvärr är de inte speciellt utförligt beskrivna. Lokalerna presenteras med en ganska dålig karta, en kort text och mängder av bilder på arterna. Jag saknar tips på bästa skådarplatsen i området, beskrivningar av var det är största chans att se vissa arter och en guide till var man bäst skådar havsfågel. Det hade inte heller skadat med en viss koppling till årstiderna eftersom förutsättningarna under året naturligtvis varierar kraftigt. Sist men inte minst så saknar jag tips på bra fotoplatser med tanke på att Christophe Pampoulie själv är fågelfotograf.

“Birding in Reykjavik” har sina höjdpunkter och jag kommer säkerligen ha nytta av några av tipsen när jag åker till Island i sommar, men det är framför allt en fotobok med korta lokalbeskrivningar och listor på fåglar som eventuellt kan ses vid platsen. Då är priset på 150 kronor (110 kronor för nedladdning) faktiskt i saftigaste laget. En uppdatering med minst dubbelt så mycket information skulle göra boken till ett vettigt köp inför din Reykjavik-resa.

Betyg: 2 av 5

Transparens: Vi fick ett exemplar av boken av författaren.