Recension: Ambitiöst datorprogram om svenska fåglar

“Sveriges fåglar” är ett datorprogram om fåglar som kan beskrivas ganska bra i siffror. Det består av 8695 foton av 116 fotografer på 539 fågelarter och 1111 ljudinspelningar av 323 arter. Bakom verket ligger trion Lars Larsson, Erling Larsson och Göran Ekström och det är ett väldigt ambitiöst projekt.

"Sveriges fåglar", här informationssidan om lavskrika.

“Sveriges fåglar”, här syns informationssidan om lavskrika.

Förutom den stora mängden imponerande bilder på varje art och ljudinspelningar på många av dem har varje fågel gott om information om allt från var den förekommer, hotbild, data om ungar och ägg, samt en del ytterligare fakta om till exempel förstafynd, högsta ålder och liknande. Hos sällsynta arter, som bara besökt Sverige vid ett fåtal tillfällen, ges ofta omfattande information om var och hur fynden gjorts. Precis vad man vill veta ur ett svenskt fågelskådares perspektiv.

Över lag håller språket en bra nivå, men här och var hittas slarvfel eller onödigt krångliga meningar och framför allt förväntas en viss kunskap av användaren. Att som nybörjare dyka in i programmet kommer lämna en hel del frågetecken.

Annars är den största bristen med “Sveriges fåglar” att den känns något ogenomtänkt på sina håll. Menyerna och knapparna är inte helt logiska. Under det oklara menyvalet “Identifikation” hittas till exempel en kul frågesport utifrån programmets många bilder, men den ligger gömd under “Start” medan “Topografi” (fåglarnas anatomi) och de uttömmande ruggningsscheman får en framträdande plats i menyn. Det är för övrigt samma sak på programmets hemsida. Där göms information om hur man köper det under fliken “Systemkrav m. m.” – mycket märkligt.

Frågesport i "Sveriges fåglar".

Bildfrågesport i “Sveriges fåglar”.

Det går att importera observationer via Excel och det hade varit ett smart sätt att få över alla ens observationer från Artportalen Svalan, men det går inte att importera direkt. Man måste anpassa och matcha kolumnerna och då tar det enligt mig för lång tid att få till. Trist med tanke på att det också är alltför krångligt att mata in alla ens fågelobservationer manuellt.

Som digital fågelbok fungerar “Sveriges fåglar” bra. Här finns en imponerande mängd information och snygga foton från olika vinklar. Lite fler bilder på flygande fåglar hade inte skadat för artbestämningens skull, men det är en petitess i sammanhanget. Bland fåglar som oftast ses flygande, som till exempel änder, svalor och rovfåglar, finns det gott om flyktbilder och det är trots allt det viktigaste.

För att använda “Sveriges fåglar” måste du lägga över hela programmet på din dators hårddisk vilket tar allt från en kvart till betydligt längre tid och kräver att du har 4,5 Gb ledigt. Att köra programmet från skivläsaren rekommenderas inte. Då tar det någon minut att starta programmet och det är alldeles för segt att klicka runt i menyerna.

SAMMANFATTNING:
“Sveriges fåglar” har en hel del brister och hade nog mått bra av några veckors finslipning, men grundidén är både ambitiös och över lag väl genomförd. Här finns mängder av information och bildmaterialet är imponerande. En något avskalad version till mobiltelefoner skulle kunna vara precis vad svenska fågelskådare behöver och en uppdaterad version skulle vara väl värd de 200 kronor det kostar idag.

Pris: 200 kronor
Systemkrav: Mac eller PC

593 arter gör "Sveriges fåglar" till ett uttömmande verk.

539 arter gör “Sveriges fåglar” till ett uttömmande verk om de flesta fåglar som setts i landet.

Betyg: 3 av 5

+ Imponerande mängd arter (539 st)
+ Mängder av fina bilder (8695)
+ Oftast intressant information
+ En hel del läten
+ Kul bildfrågesport
+ Topografi
+ Ruggningsscheman
+ Fyllig ordlista
+ Mycket för pengarna

– Språket är ibland lite otydligt och inte lämpat för nybörjare
– Röriga menyer
– Observationsinmatningen är omständlig

Transparens: Vi fick ett recensionsexemplar av programmet.