Gå till innehållet

Örn-tv i undervisningen en framgångssaga

Klass 3A framför sin målning. Foto: Eva Lidén

Klass 3A framför sin målning av en havsörn. Foto: Eva Lidén

I klass 3A i Länna skola, norr om Stockholm, har undervisningen varit något annorlunda i år. De har följt utvecklingen i ett havsörnsbo i Estland på lektionstid och involverat havsörnarna i undervisningen. Resultatet har varit oerhört lyckat.
– Jag trodde aldrig att det skulle få sådan genomslagskraft, säger läraren Eva Lidén.

Eva Lidén berättar att hon alltid varit intresserad av djur och natur. För henne ger naturen en stadga och ett lugn i vardagen, men också gratis njutning, spänning, kunskap och upplevelser. Den inställningen har hon både medvetet och omedvetet fört över det både på sina egna barn och på sina elever i grundskolan.

– Ofta handlar det om småsaker som: “lyssna, nu har svalan kommit”, “titta upp så ser ni hur vackert lönnen blommar”, “känner ni doften av lind”. Som lärare vill jag ge eleverna alternativ, jag vill öppna dörrar till nya världar och få barnen att intressera sig för sådant som hela tiden finns och händer omkring oss men som ingen visar och pekar på åt dem. Jag vill att eleverna ska öppna ögonen och se utanför det som de vanligtvis ser – helt enkelt få dem att lyfta blicken från mobiler och dataspel, säger hon.

LÄS ÄVEN: • Fågelkamera stängd efter hot från upprörda tittare.

Det betyder inte att Eva Lidén vill få bort alla skärmar ur undervisningen eller att hon är teknikfientlig – tvärtom. Eftersom hon är fågelintresserad hade hon via någon sida om fågelskådning kommit i kontakt med en webbkamera som visar ett estniskt havsörnspar i deras bo, dygnet runt. Samtidigt skulle de i skolan ha ett projekt om fåglar och det föll sig så att Evas klass tilldelades havsörnen.

Där föddes idén om att använda webbkameran i undervisningen på något sätt, men först var Eva lite tveksam. Det här var i februari och det hände inte särskilt mycket i fågelboet. Örnarna låg och ruvade timmar i sträck alldeles stilla och det hände just ingenting: en fågel flög förbi, det vajade i grenarna och vinden blåste i fjäderdräkten – för övrigt var det totalt stiltje.

– Jag tänkte då att dagens barn vill ha action. Det ska blippa, blinka, låta och gå snabbt med många intryck i hastig följd. Nej att titta på en örn som ligger och ruvar i fyra timmar är nog inget för moderna människor. Men jag hade fel! Eleverna har älskat det från första stund! Jag trodde aldrig att det skulle få sådan genomslagskraft

En av havsörnsföräldrarna. Foto: Stillbild från webbkameran

En av havsörnsföräldrarna. Foto: Stillbild från webbkameran

De började att titta på livesändningen och Eva pekade och berättade om örnen. Hur den såg ut, hur boet var byggt, vad den åt och andra faktakunskaper. Efter ett tag började eleverna själva be om att få se livesändningen på storskärmen i klassrummet.

– Sedan i mars har vi på örnarna i klassrummet medan barnen räknar, skriver och arbetar med olika saker. Örnarna sprider ett fantastiskt lugn i klassrummet, eleverna blir stilla och tysta. Om de har arbetat klart och inte vet riktigt vad de ska göra eller om de bara vill vila en liten stund kan de sitta och bara titta på våra örnar. Kanske är det just det långsamma “händelselösa” som fascinerar och fångar? säger Eva Lidén.

LÄS ÄVEN: • Sälkamera i Finland lockar storpublik.

De senaste månaderna har örnarna blivit en viktig del av klassens vardag och undervisningen om örnarna handlar nu inte längre så mycket om faktakunskaper utan om relationer, känslor, könsroller och om hur det är att vara örn. Faktum är att örnarna gett upphov till en mängd samtal inom många områden. Klassen pratar geografi, tidszoner i världen, fjäderdräktens beskaffenhet och tekniken bakom webbkamerorna, men eleverna imponeras också av havsörnsföräldrarna och deras stora tålamod och hur solidariskt de delar på skötseln av ungarna.

En av de numera ganska stora ungarna. Foto: Stillbild från webbkameran

En av de numera ganska stora ungarna. Foto: Stillbild från webbkameran

Barnen förberedde även en redovisning om havsörnen för de andra klasserna och målade då en havsörn i naturlig storlek. De la ut ett stort papper på golvet och målade den 2,5 meter breda fågeln. Resultatet blev så tjusigt att det ska ramas in och hängas upp i skolans matsal.

– Att eleverna älskar örn-tv är utom alla tvivel! säger Eva Lidén och berättar att eleverna varje morgon under året har undrat exempelvis hur mycket ungarna vuxit under helgen, hur de mår eller att någon utbrister att de längtat efter örnarna under helgen.

De börjar numera varje dag med ett lugn när alla barnen får sitta och titta på webbkameran. Det är som en meditativ stund. Riktigt så lugnt är det dock inte alltid.

– De riktigt spännande dagarna var förstås när äggen kläcktes, då vågade vi varken gå till matsalen eller ut på rast, så rädda var vi för att missa kläckningen. Det gjorde vi tyvärr ändå.

Havsörnarna sprider inte bara ett lugn och ger spänning. Eva Lidén berättar hur en av elever sagt att havsörnarna har förändrat hennes liv. Förut trodde hon saker, men nu visste hon, eftersom hon sett det med egna ögon.

– Det sammanfattar vårt projekt bra och vad eleverna tycker, vad de har fått med sig i livet, men också vad jag har uppnått som lärare och varför jag vill rekommendera det här till alla lärare och skolor, avslutar Eva Lidén.

• Webbkameran i Estland kan följas live här.

Mer att läsa