Nyinvigt: Våtmark med fågeltorn och två naturleder

Fågeltornet vid Hemmesta Sjöäng. Foto: Eva Stenvång Lindqvist

Fågeltornet vid Hemmesta sjöäng. Foto: Eva Stenvång Lindqvist

Nu i maj invigs en ny våtmark och ett stort nytt fågeltorn vid Hemmesta sjöäng på Värmdö utanför Stockholm. Fågeltornet är anpassat för rullstolar och barnvagnar och det går markerade stigar runt hela våtmarken. Området har dessutom försetts med ris- och stenhögar för att skapa ytterligare lämpliga biotoper för fåglar.

I maj kan det ses ett 70-tal fågelarter i området och förutom karaktärsarterna tofsvipa, snatterand, enkelbeckasin, sävsparv, kärrsångare och sävsångare, ses ofta havsörn, fiskgjuse, ormvråk och bivråk. Sammanlagt har det setts över 150 fågelarter vid Hemmesta sjöäng.

Sjöängen är dessutom en lekplats för fiskar som kan ta sig till ängen från en bäck via en fiskpassage. Hittills har bland annat gädda, abborre och mört observerats.

Området får en ny parkering i sommar, men det går också att åka direktbuss inifrån Stockholm (hållplats: Hemmesta vägskäl).

Ny led i Luleå
I helgen invigdes också en ny fågelled i Luleå. Leden går kring den lilla sjön Mjölkuddstjärn och är ett samarbete mellan Luleå kommun, länsstyrelsen, Naturskyddsföreningen i Luleå och Norrbottens ornitologiska förening.

Målet med leden är att alla ska kunna ta en kort promenad runt sjön (1,3 km) och samtidigt lära sig mer om naturen. I området har det setts över 80 fågelarter och just nu verkar det finnas svarthakedoppingar, skäggdoppingar och brunänder i den lilla sjön. Mer information om området finns på Luleå kommuns hemsida.

Ny led utanför Borås
Utanför Borås, längs Munkån i Fristad har frivilliga och anställda på tekniska kontoret i Borås jobbat med att röja och bygga broar. I helgen var det invigning för den nya vandringsleden som går i det artrika området både när det gäller flora, och fåglar.

Källor: Värmdö fågelklubb, P4 Sjuhärad och P4 Norrbotten