Ny svensk forskning om hur blygruva påverkar småfåglar

Bly
Svartvit flugsnappare. Foto: Erik Hansson  http://www.natursidan.se/fotografer/erik-hansson/

Svartvit flugsnappare. Foto: Erik Hansson

För 30 år sedan gjordes en studie om hur småfåglar nära en blygruva påverkas. Det visade sig att fåglarna hade höga halter bly i blodet som påverkade dem negativt. Nu inleds en ny liknande studie vid en nedlagd gruva i Arjeplogs kommun, berättar P4 Norrbotten.

De nya testerna ska framför allt göras på svartvita flugsnappare och ska pågå i ungefär 30 år. Det är området kring den nedlagda bly- och zinkgruvan i Laisvall i Arjeplog som undersöks. Malmen tog slut 2001 och gruvområdet ska ha sanerats. Frågan är om blynivåerna i fåglarna också minskat och hur lång tid det tar innan naturen återhämtar sig efter en bly- och zinkgruva?

Forskarna kommer ta prover från svartvita flygsnappare i tolv fågelholkar i området. Proverna jämförs med flugsnappare flera mil från gruvan.

Slutresultatet dröjer, men 15 år efter att gruvan lades ner är forskningsledaren Åsa Berglund, lektor vid institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universitet, försiktigt positiv.

– Det ser bättre ut än tidigare, men det är lite för tidigt att säga något om det, säger hon till P4 Norrbotten.

Källa: P4 Norrbotten