Ny studie: Kollaps av tropikernas biologiska mångfald närmar sig

Borneos regnskog är en del av tropikerna. Foto: CEphoto, Uwe Aranas, CC BY-SA 3.0,

“Gemensamma lokala, nationella och internationella åtgärder krävs omedelbart för att hindra en kollaps av tropikernas biologiska mångfald”. Det är slutsatsen i en ny studie som publicerats i tidsskriften Nature.

Tropikerna utgör 40 procent av planetens yta, men här lever mer än tre fjärdedelar av alla arter och över 90 procent av världens alla landlevande fåglar. Många av dessa arter finns enbart här och det uppskattas att ytterligare flera miljoner arter i området ännu inte kartlagts av vetenskapen.

Men de tropiska ekosystemen står också inför hård press från lokal påverkan i form av skogsskövling och överfiske, samt global påverkan från klimatförändringar och fler extremväder som torka och hetta. Dessutom ökar populationen i området och många av ländernas styren är svaga, vilket ytterligare ökar pressen på ekosystemen. Nu varnar forskare för att en kollaps är nära om inte akuta åtgärder sätts in.

LÄS ÄVEN: • Gamla tropiska skogar fortsätter lagra mer koldioxid – men hoten ökar

Det är inte bara kända arter som myrkottarna som riskerar att utrotas. Även exempelvis mindre sångfåglar minskar snabbt i antal när de fångas för att hamna på djurmarknader i sydöstra Asien.

– Regnskogarna där de lever blir allt tystare, säger Alexander Lees, från Manchester Metropolitan University, till Science Daily.

LÄS ÄVEN: • Skogsavverkning hotar att minska regnandet

Den hårda pressen på tropikerna drabbar även människor. I haven i tropikerna finns korallreven, som beräknas ge mat och skydd åt upp till 200 miljoner människor. Dessutom beräknas växtligheten i området lagra 40 procent av all kol som lagras på land och den ser även till att det regnar i områden som är beroende av jordbruk. Utan fungerande ekosystem i tropikerna kommer klimatförändringarna gå snabbare och jordbruket få svårt med odlingarna.

LÄS ÄVEN: • Biobränsle i flygplan – dödsstöt för regnskog och klimat

– Tropikernas öde bestäms till stor del av vad som sker på andra håll på planeten. De flesta av oss känner till klimatförändringarnas påverkan i de arktiska regionerna, men de har också förödande konsekvenser i tropikerna och utan akuta åtgärder kan det underminera lokala insatser, säger rapportens huvudförfattare Jos Barlow från Lancaster University.

Han tillägger något ödesmättat:
– För 50 år sedan förväntade sig biologer att de skulle vara först med att hitta en art, nu hoppas de inte bli de sista.

Källor: Nature och Science Daily