Nestlé, Hershey och Mars håller inte löften om hållbar palmolja

Sumatraorangutang vars livsmiljö försvinner för att vi äter godis från Mars, Nestlé eller Hershey som innehåller illegal palmolja. Foto: Tbachner via Wikipedia

Halloweengodiset kan innehålla palmolja från illegala odlingar på mark där unik regnskog nyligen fanns och som hyste habitat för orangutanger, noshörningar och trädleoparder. Detta trots att Nestlé (After Eight, Lion, Kit-Kat), Hershey och Mars (Snickers, M&M, Bounty) har lovat att städa bland sina underleverantörer som levererar palmoljan.

De tre företagen har anklagats för att bryta mot löften om att sluta använda palmolja från odlingar i Indonesien där det tidigare fanns regnskog med ett unikt ekosystem. Rainforest Action Network (RAN) säger att konsumenterna har lurats. Företagen har vilselett konsumenterna genom urvattnade, försenade eller omgjorda avtal med sina underleverantörer som levererar palmolja från illegala odlingar.

LÄS ÄVEN: • Olaglig regnskogsskövling kopplas till RSPO-palmolja, McDonald’s och Pepsi

Palmoljan kommer bland annat från illegala odlingar i Leuserregionen i norra Sumatra. Det är ett av världens rikaste ekosystem och det enda stället på jorden där elefanter, tigrar, orangutanger och noshörningar lever i samma skog. Att avverka där för palmoljeodlingar är ett brott mot det moratorium som presidenten i Indonesien införde 2016. Förutom att natur med unika naturvärden förstörs så hotas också miljoner människor i Acehområdet som är beroende av skogen för sitt livsuppehälle och för sitt vatten. Våtmarkerna och skogen lagrar stora mängder kol som frigörs vid exploateringen. Det borde därför finnas ett starkt globalt intresse för att skydda området, menar RAN.

LÄS ÄVEN: • Nationalparker skövlas för illegala kakao-odlingar till kända märken

Laurel Sutherlin, talesperson från Rainforest Action Network (RAN), säger i en intervju i The Guardian att i alltför många år så har Nestlé, Mars och Hershey inte uppnått sina mål om hållbarhet angående palmoljan. Nu finns det inte utrymme för fler felsteg om utrotningen av tigrar, orangutanger och elefanter ska stoppas.

Källa: The Guardian