Naturupplevelsen: Duvhök som dödar duvhök

Duvhökshona som slagit en annan duvhökshona. Foto: Dan Zetterström

Duvhökar är fruktade rovfåglar som kan ta byten så stora som tjädrar och harar, även om de oftast tar exempelvis duvor, trastar och ekorrar. Fågelkonstnären Dan Zetterström (“Fågelguiden”, “Fågeldagbok”) fick i veckan dock se något unikt utanför fönstret – en duvhökshona som attackerade, dödade och åt en annan duvhökshona.

Dan Zetterström får slaktrester från jagande grannar som läggs ut i en hage intill hans tomt och han har haft sju olika duvhökar vid maten. Ibland ryker de ihop, men framför allt genom att brösta upp sig och breda ut vingarna för att skrämma bort konkurrenterna. Igår fick han dock för första gången se hur de skadade varandra.

– En duvhökshona blev dödad och uppäten av en annan duvhökshona, i sin andra dräkt mitt framför ögonen på mig. Hon försökte sedan med möda släpa bytet till en mer dold plats och åt upp sitt byte ända in till benen, berättar Dan Zetterström.

Han såg inte hur själva attacken gick till, men i slutskedet låg offret nedtryckt på buken med flaxande vingar.

– Jag tror att den blev attackerad i ryggen när den åt helt enkelt. Att möta och döda en så jämbördig och livsfarlig motståndare öga mot öga ser jag som uteslutet. Då brukar det istället handla om ringdans där kombattanterna blåser upp sig till max. Jag har märkt genom åren att det alltid är yngre fåglar som utmärker sig i aggressivitet. Ungdomligt oförstånd tolkar jag det som, berättar Dan Zetterström.

En av Sveriges mäktigaste rovfåglar bör alltså vara på sin vakt – åtminstone för sina artfränder.