Gå till innehållet

Naturkonstnär: Mattias Bäcklin

Nödräddade urskogskändisar (blyerts på kartong), Mattias Bäcklin

I serien Naturkonstnärer möter vi olika konstnärer som på ett eller annat sätt inspirerats av naturen. Först ut är Mattias Bäcklin som varit intresserad av insekter och fåglar sedan barndomen och som gärna arbetar med blyerts eller skulpturer, video och installationer. Han har haft ett flertal utställningar och tilldelats en lång rad stipendier.

Mattias Bäcklin är född 1969 och bor och arbetar i Enköping och Stockholm. När han var runt sju år gammal började han teckna av det han tyckte var spännande i naturen, framför allt fåglar och insekter.
– Jag gjorde även insektsfällor med hjälp av dammsugare och vattenslangar och fågelbord av uttjänta vitmaskiner. Naturen var den bästa lekplatsen utanför Uppsala där jag växte upp på 70- och 80-talet utan datorer och med två tv-kanaler, berättar han.

Omorganisering på frigolit (blyerts på kartong), Mattias Bäcklin

– Medvetet började jag göra konst när jag var runt 20 år. Mest måleri, men det blev att jag övergav färgen och fokuserade på gråskalor och blyerts. Stora detaljerade blyertsteckningar som var collagemässigt uppbyggda. Jag lärde mig själv genom hårt arbete och utbildade mig på konsthögskolor först när jag var 35 år för att vidga vyerna och få in fler tekniker.

Mattias Bäcklin gick fyra år på Mejan och ett år på Konstfack i offentlig gestaltning och det ledde till att “andra världar öppnades upp” och han började med skulptur, grafik, 3D-printing, grafiska tekniker, animation, video och installationer.

Genom åren har hans konst bland annat kunnat ses på Örebro konsthall, Skövde konsthall, Ahlbergshallen i Östersund, kulturhuset i Stockholm och Teckningsmuseet i Laholm. Han har också tilldelats stipendier från konstnärsnämnden, konstakademien, Stockholms stad med flera.

Dödssprängd fura (blyerts på kartong), Mattias Bäcklin

– För mig innehåller naturen så många osannolika och spännande berättelser och utgör själv den bästa scenografin. Jag är intresserad av överlevnadsstrategier och till exempel naturens sätt att reproducera bilder som handlar om naturen; ögonteckningar på fjärilsvingar, kamouflagemönster eller ”falska ansikten” som man kan läsa in på bakhuvudet på mindre ugglor. Metarepresentationer som utvecklats i syfte att skrämma eller smälta in eller dödskallefjärilens dödskalleteckning som verkar sakna funktion och därför blir mest gåtfull, berättar Mattias Bäcklin.

Eldosarrangemang, Mattias Bäcklin

– Naturens sätt att utveckla nya former av liv i takt med att livsvillkoren förändras är inspirerande och det är också mångfalden av arter. Insekter gick jag igång på redan som liten då jag tolkade dem som gratis smycken som man kunde gå ut i naturen och hämta. Naturen handlar för mig mycket om att samla på intryck som till exempel ha olika listor för fåglar eller bara olika intryck från platser.

Brandspettar vid rökridå, Mattias Bäcklin

För tillfället är Mattias Bäcklin aktuell med boken “Fågelsång och betong” på förlaget Dokument press, som han gjort tillsammans med curatorn Björn Norberg. Han medverkar även på utställningen “Samling i förvandling” på Uppsala konstmuseum till den 19 augusti och på den nyinvigda skulpturparken Ulvhälls hällar i Strängnäs som hänger till 30 september 2018.

Gotiskt sälgfly läcker landskap (blyerts på kartong), Mattias Bäcklin 

Mattias Bäcklins verk kan även beskådas på hemsidan Mattiasbacklin.se och det går också att komma på besök i hans ateljé i Solna på Industrivägen 12.

Mer att läsa