Naturjulkalendern 2017: Sara Skidell

I Natursidan.se:s Naturjulkalender 2017 presenterar varje dag en naturfotograf några bilder från det gångna året.

Sara Skidell har varit intresserad av fåglar och djur hela livet. Hon älskar att resa men återkommer alltid till sina favoritplatser i Sverige där speciellt Öland och Skälderviken ligger henne varmt om hjärtat. Hon är medlem i Young Nordic Nature Photographers.

• Se fler av Saras bilder via Skidellphotography.com, Instagram eller Facebook.

2017 kom inte att bli det fotoår jag hoppats på men det gav ändå häftiga naturupplevelser.

Jag fick se min första tjädertupp som spatserade runt bland höghusen i Skövde. Även om man förknippar tjädern med skogen var det häftigt att få se den mitt bland höghusen.

Sommaren och hösten kom att spenderas på Ottenby fågelstation. Här byttes kameran  ut mot ringmärkning men ibland plockades den fram och jag började testa nya metoder speciellt med vidvinkel.

När min tid på Öland var över för i år bar det av till Oman med familjen. Det blev en häftig resa med annorlunda natur och nya fågelarter. Under hela resan satt kameran som fastklamrad i handen och när jag väl satt på flyget hem kände jag mig mycket nöjd med det bilder som jag både lyckats fånga med kameran och de bilder som fastnat på näthinnan.

Under året jag märk att man inte alltid behöver dokumentera allt med kameran utan ibland får man stanna upp och njuta av den fantastiska natur vi har och allt jag har fått uppleva i den.