Naturfotograf Henrik Ehrenberg

Småsnäppa. Foto: Henrik Ehrenberg

• Alla våra naturfotografer.

“Jag är en före detta major som är född och uppvuxen i Mjölby, bor numera i Ängelholm sedan 25 år tillbaka och jobbar som brottsförebyggare/samordnare för sociala investeringar i Klippans kommun.

Titta på fåglar har varit mitt största fritidsintresse sedan 1984. Jag har även ringmärkt fåglar mer eller mindre aktivt sedan mitten av 80-talet. Fotograferandet är ett tämligen nytt intresse, bortsett från ett litet snedsteg med digiscoping 2002. Jag fastnade aldrig för det, mycket för att det inte gick att fotografera flygande fåglar genom tubkikaren. Först hösten 2013 köpte jag min första systemkamera och från den dagen har jag blivit en fotograferande fågelskådare.

Gulsparv. Foto: Henrik Ehrenberg

Nuförtiden är ett kamerahus alltid med ut i naturen och ibland så får till och med tubkikaren stanna hemma, till förmån för mer kamerautrustning. Jag är främst ute i närnaturen runt Ängelholm men ibland blir det även utflykter i övriga Skåne, resor i andra delar av Sverige och ut i vida världen.

Jag gillar utmaningar i mitt fotograferande. Allt flygande, från fåglar till trollsländor är mina favoritmotiv vilket ställer krav på både fotografen och utrustningen. Envishet, tålamod och träning – turen följer den skicklige.

Sitta i gömsle är ett nödvändigt ont för att ta vissa bilder men det är ingen favorit, åtminstone inte för stunden. Det är trevligare att vara mer aktiv samt ha mer överblick än vad ett traditionellt gömsle kan erbjuda.

Mina bilder hamnar på Artportalen och de bilder jag är mest nöjd med hamnar såklart på hemsidan. Hålla föredrag är alltid kul. Påvisa naturens skönhet, bidra till naturintresse, inspirera till ekoturism och förhoppningsvis indirekt skapa engagemang för djur och natur. En liten dröm är att ställa ut sina alster någon gång i framtiden.”

Boendeort: Ängelholm