Nakenråttan – fungerar som växt, lever som insekt och överlever utan syre

Nakenråtta/kalråtta. Foto: Ltshears – Trisha M Shears, Public Domain.

Nakenråttan lever i egengrävda tunnlar i östra Afrika och är den enda arten i sitt släkte. Den har flera egenskaper som gör den unik i djurvärlden. Enligt en ny studie som publicerades i Science att arten bland annat kan klara sig långa stunder helt utan syre, genom att leva mer som en växt än ett djur.

Människor eller andra gnagare dör om vi utsätts för låga syrehalter. Nakenråttorna däremot klarar sig genom att frigöra fruktsocker i blodomloppet som sedan transporteras till hjärnan och omvandlas till energi. På så sätt klarar nakenråttan även kraftig syrebrist i flera timmar och helt utan syre i 18 minuter. Deras hjärtfrekvens minskar från 200 till 50 slag i minuten, men så fort de får tillgång till syre piggnar de till igen.

Ett liknande system använder sig växter av och i syrefattiga miljöer, så som tunnlarna där det ibland kan bli ont om syre, kan nakenråttornas metabolism (ämnesomsättning) mer påminna om växter än om andra djur. Större kunskap om hur nakenråttorna fungerar kan leda till behandlingar för patienter som drabbas av syrebrist från exempelvis stroke eller hjärtattack.

Att överleva utan syre är inte det enda som är speciellt med nakenråttan. De är kallblodiga, gräver gångar med sina framtänder och lever i stora kolonier på flera hundra individer där enbart en hona i kolonin reproducerar sig och övriga individer fungerar som arbetare (ungefär som insekter). Dessutom lever nakenråttorna i ungefär 30 år (tio gånger så länge som andra gnagare), tycks sällan drabbas av cancer och känner inte smärta på samma sätt som andra däggdjur.

Källa: University of Illinois