Kråkor viktig städpatrull i städer

Kråka. Foto: Erik Hansson

Att gamar utför ett viktigt arbete när de rensar naturen från döda djur är välkänt, men nu visar nya studier att kråkor har en liknande roll i närheten av våra städer.

Det är en så kallad ekosystemtjänst att djur och fåglar hjälper till att få bort kadaver från naturen som annars kan sprida sjukdomar. I många områden i världen fyller gamar den här funktionen, men nära städer är det andra arter som står för ett lika viktigt arbete.

Enligt en studie på Exeter-universitetet i Cornwall är det kråkor, med viss hjälp av rävar, skator, grävlingar och måsfåglar som tar hand om den här ekosystemtjänsten i människans närhet. I studien filmades tolv olika platser där det placerades ut döda djur och forskarna fann att kråkor stod för 98 procent av aktiviteten.

– Med tanke på hur mycket djur som lever i våra städer och på landsbygden kan det tyckas märkligt att vi så sällan ser döda djur, förutom vid våra vägar. Det beror på att andra djur fungerar som asätare och tar hand om dem. Kråkor och andra asätare, som ofta beskrivs som skadedjur och inte är speciellt omtyckta, tillhandahåller en värdefull tjänst. Utan dem skulle det ligga döda ruttnande djur överallt i vår närmiljö och utgöra ett hälsohot, säger forskaren Richard Inger på Environmental and Sustainability Institute vid Penryn Campus.

Som exempel på hur det kan gå utan dessa asätare nämner forskarnar att det på 90-talet i Indien förgiftades mängder av gamar av diklofenak (ett medel som nu används i EU). Resultatet blev att döda djur istället åts upp av vilda hundar och att den farliga sjukdomen rabies därmed fick kraftig spridning.

Källa: Science Daily