Hittills okänd population av sällsynt nattpapegojor upptäckt

Nattpapegoja. Bild: Martin Thompson http://www.museum.wa.gov.au/faunabase/_asp_bin/MapITcx.asp?d=Birds&t=Pezoporus+occidentalis&r=&g=OZ1.gif&p=1&ss=6&si=true, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4371980

Nattpapegoja. Bild: Martin Thompson, Public Domain.

Nattpapegojan troddes vara utdöd när den sensationellt upptäcktes 2013. Nu har det dessutom hittats ett tidigare okänt bestånd.

Nattpapegojan hade levt i över 100 år i Australien utan att ens ses. 2013 lyckades ornitologen John Young ta några suddiga bilder på en individ efter att ha spenderat tio år med att leta efter arten.

Redaktören Sean Dooley på Australian Birdlife Magazine tyckte då att det var en otrolig händelse.

– Nattpapegojan är den heliga graal av fågelskådning. Det är kanske den fågel i hela världen som är svårast att se. Om John Young har rätt så är det här skådarvärldens motsvarighet till att hitta Elvis steka hamburgare i en vägkrog i obygden.

LÄS ÄVEN: • Sensationellt fynd av nattpapegoja

Nu har en “stor population” av nattpapegojor hittats i nationalparken Diamantina. Upptäckten gjordes av forskare från Australian Wildlife Conservancy (AWC) och Queensland Parks and Wildlife Service när de gjorde en inventering av hotade arter i nationalparken. Vid sammanlagt sju tillfällen hittades det nattpapegojor. Tre gånger med inspelade ljud och fyra synobservationer, varav tre dessutom var bon med ägg.

LÄS ÄVEN: • Fåglarnas ”heliga graal” ska nu få skyddat område

– Min omedelbara reaktion var upphetsning – det här är fantastiskt, det finns fler fåglar än vi trodde där ute. Men när man analyserar det är den verkligt betydelsefulla aspekten att de här fåglarna kan vara vanligare än vi trott. Det är något som vi kommer utforska de kommande åren medan vi utökar studierna till andra områden, säger Atticus Fleming, chef på AWC till Guardian Australia.

Området där nattpapegojorna hittats har myndigheterna nu deklarerat som skyddat med begränsad tillgång. Att ta sig in i området utan tillstånd kan ge hårda böter, i ett försök att avskräcka tjuvjägare och nyfikna från att ta sig dit. Förutom att störas av människor hotas fåglarna av hemlösa katter, boskap och skogsbränder som förstör deras livsmiljöer.

Källa: Guardian Australia