“Harry Potter-effekten” – allt fler ugglor säljs på marknader i Indonesien

En ny studie visar att det numera säljs tiotusentals ugglor på marknader i Indonesien. För tio år sedan och innan dess såldes knappt en enda uggla på dessa marknader. Forskarna bakom studien menar att det kan vara en “Harry Potter-effekt” som fått allt fler att vilja ha en uggla som husdjur.

I Harry Potter-böckerna, som sedan även blev populära filmer, har huvudpersonerna ugglor som “husdjur”. Det har tidigare orsakat en trend att ha ugglor i både brittiska och indiska hem. Nu visar forskare att trenden även växt i Indonesien.

LÄS ÄVEN: • Allt fler ugglecaféer i Japan – trots kritik

En undersökning baserad på 20 fågelmarknader i Java och Bali avslöjar att det i snitt varje år sålts 12 000 dvärguvar och tusentals stora ugglor så som tornugglor, orientmaskugglor och bleka fiskuvar på Indonesiska fågelmarknader.

Eftersom det oftast är vilda ugglor som fångats in är affärsverksamheten illegal och kontrollerna är otillräckliga. Även nattlevande ugglor säljs på marknaden i fullt dagsljus vilket stressar ugglorna. Dessutom får de bara vatten och ris att äta, vilket inte är optimal föda. Eftersom en majoritet av ugglorna som upptäcks är årsungar tror forskarna att de kommer dö inom några vevkor.

Trenden med ugglor som husdjur anlände i början av 2000-talet och har exploderat de senaste åren. Forskarna tror att det finns en koppling till Harry Potters popularitet. Inte minst eftersom ugglorna kallas för “Harry Potter-fåglar” på marknaderna.

LÄS ÄVEN: • Kända djur från filmer lever plågsamma liv i verkligheten

– På 90-talet när jag undersökte fågelmarknaderna såg jag ungefär en eller två ugglor till salu bland tusentals vildfångade fåglar, men lika ofta såg jag ingen alls. Nu ser vi dussintals ugglor till salu av många olika arter och alla är tagna i vilt tillstånd, säger Vincent Nijman vid Oxford Brookes University, till Mongabay.

– Det har blivit så populärt med ugglor som husdjur i Indonesien att det kan påverka bevarandet av några av de mindre vanliga arterna. Att sätta upp ugglor på Indonesiens lista över skyddade arter, tillsammans med alla dagaktiva rovfåglar, kan vara ett första steg för att bekämpa de negativa effekterna av den här växande trenden, skriver forskarna i sin slutsats.

Källor: Science Direct och Mongabay