Gå till innehållet

Greenpeace om hur man ska resonera kring palmolja

Palmoljeplantage i Indonesien. Foto: Greenpeace

Palmoljeplantage i Indonesien. Foto: Greenpeace

Hur ska man egentligen resonera kring palmolja? Är det okej att köpa produkter med certifierad (miljömärkt) palmolja eller ska man undvika all palmolja? Finns det några företag som sköter sin palmoljeanvändning? Vi intervjuar Erika Bjureby, skogsansvarig och palmoljeexpert på Greenpeace Norden.

Vilka märkningar kan man egentligen lita på?
– Inga fullt ut i nuläget. Företag måste gå längre än att bara förlita sig på certifierad palmolja (så kallad RSPO-certifierad palmolja), och göra starkare och nya åtagande som kan garantera att kopplingen till smutsig palmolja bryts.

RSPO-märkningen består av olika nivåer. Den högsta ger god insyn och spårbarhet. Den lägsta, som också tillåter användandet av RSPO-loggan, innebär att certifierad palmolja blandas med ocertifierad.

RSPO-märkningen består av olika nivåer. Den högsta ger god insyn och spårbarhet. Den lägsta, som också tillåter användandet av RSPO-loggan, innebär att certifierad palmolja blandas med ocertifierad. Greenpalm-loggan innebär inga krav på spårning eller att produkten innehåller hållbart producerad palmolja. Källa: RSPO Factsheet

Hur fungerar RSPO-certifieringen? Innebär en märkning att 100% av palmoljan i produkten är hållbar?
– RSPO är tyvärr ett system som fortfarande inte kan garantera att palmoljan blir producerad på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. Alltför många RSPO-medlemmar skövlar och bränner fortfarande ner regnskog och kränker människors rättigheter. Det är därför företag måste göra mer, gå utöver RSPO, och anta nya striktare kriterier för den palmolja de köper eller producerar.

Hur är det med KRAV-märkt eller ekologisk palmolja – är det tillräckligt kontrollerat?
– När det gäller ekologisk eller KRAV-märkt palmolja så är den inte alltid fri från koppling till skogsskövling. Rainforest Alliance och Sustainable Agriculture Networks (SAN) standarder kräver dock “ingen avskogning” sedan 2005, vilket är bra. Men ekologiskt betyder inte alltid att palmoljan är producerat på ett hållbart eller ansvarsfullt sätt, särskilt när det gäller avskogning, ursprungsbefolkningens rättigheter, etc. Detta gäller för själva standarderna, och även när det gäller märkning

Emma Casserlöv, pressansvarig på KRAV, anser inte att Greenpeaces uppgifter är korrekta.
– Det stämmer inte och vi har dessutom tilläggsregler mot skövling av urskog och naturskog. Grunden är att palmoljan är certifierad för ekologisk produktion, RSPO-standarden godkänns inte i sin helhet utan endast den del som uppfyller våra krav på socialt ansvar.

Svaret vidareutvecklas i KRAV:s konsumentforum:
– Den ekologiska palmoljan framställs på gamla odlingar eller odlingar som inte har uppkommit på bekostnad av skogen. KRAV har regler mot skövling av urskog och naturskog och även regler för socialt ansvar. Naturskyddsföreningen har riktat kritik mot RSPO, en certifiering för palmolja som har tagits fram av bland annat palmoljeproducenterna. KRAV godkänner inte standarden RSPO i sin helhet utan endast den del som uppfyller KRAVs tilläggskrav om socialt ansvar. I grunden måste produkten alltid vara certifierad för ekologisk produktion.

När man frågar svenska livsmedelsproducenter om palmolja gars i stort sett identiska svar om att just deras palmolja både certifierad och “extra kontrollerad” trots att det inte framgår på förpackningen. Vilka företag som säljer palmoljeprodukter skulle du säga gör mest för att kontrollera palmoljan? 
– Det är väldigt svårt att veta vilken palmolja som är bra eller dålig i de produkter vi konsumenter köper. Många svenska livsmedelsproducenter använder tyvärr fortfarande av palmolja som är kopplad till regnskogsskövling. Och att hänvisa till att man bara använder certifierad palmolja är idag inte bra nog eftersom denna palmolja fortfarande kan produceras på ett ohållbart sätt. Det har vi sett bevis på i den senaste tidens dramatiska skogsbränder i Indonesien där RSPO-medlemmar har varit bovar i dramat och tänt på och huggit ner skogen för att öppna upp områden för att producera palmolja.

Erika Bjureby på Greenpeace. Foto: Privat

Erika Bjureby på Greenpeace. Foto: Privat

Vi har dock sett en positiv förändring på den svenska marknaden. Företag som IKEA, Orkla (som äger Göteborg Kex och OLW), Cloetta och den gigantiska leverantören av palmolja- Århus & Karlshamn (AAK) har gjort nya åtaganden som ska garantera att den palmolja de köper inte ska vara producerad i regnskogs- och torvmarksområden. Vi har regelbunden uppföljning med dessa företag för att gå igenom framstegen med genomförandet av deras policy. Hittills har de gjort vad de lovar, även fast det är en lång väg kvar att gå.

Anser du alltså att dessa företag gör tillräckligt för att man ska kunna köpa deras palmoljeprodukter med gott samvete?
– IKEA, Orkla,  Cloetta och Århus & Karlshamn (AAK) har alla antagit nya policyn för att i slutändan kunna garantera att deras palmolja är producerad på ett hållbart och ansvarsfullt sätt och inte är kopplad till regnskogsskövling. De har hittills gjort vad de har lovat, enligt deras tidslinje för genomförandet av deras nya policy. Detta innebär, bland annat, att de idag måste kunna visa spårbarhet av all palmolja ner till kvarnen och har gjort en kartläggning av alla deras leverantörer. Det är dock en lång väg kvar att gå innan de kan garantera till 100 procent att deras produkter är fria från smutsig palmolja. De måste nu se till att de omedelbart slutar köpa smutsig palmollja från  företag som fortfarande skövlar regnskog och som är inblandade i de dramatiska bränderna som härjar i Indonesien.

Du skriver att Cloetta har antagit en policy om spårbar palmolja, men enligt RSPO använder Cloetta bara Book & Claim, det vill säga inga krav på spårning eller att produkten innehåller hållbart producerad palmolja. 
– Det stämmer att Book & Claim inte betyder någon spårbarhet, och palmolja kan fortfarande vara producerad i regnskogsområden, eftersom det bara är ett handelssystem. Men Cloetta antog en ny policy förra året, genom tryck från oss och från allmänheten, som ska innebära att de ska sluta köpa smutsig palmolja och ska kunna visa full spårbarhet ner till plantagenivå innan slutet av 2017. Som jag sa, de har en lång väg kvar att gå, men de har hittills gjort vad de har lovat i deras policy. Vi följer genomförandet mycket noggrant.

Hur ska man resonera – är det bäst att bojkotta all palmolja eller ska man köpa certifierad palmolja för att den så småningom ska bli mer hållbar och bättre kontrollerad?
– Vi tror mer på att påverka företag och palmoljeproducenter genom konsumentkraft, än regelrätta bojkotter. Vi har redan sett att flera företag antagit tuffare policys efter att konsumenter tillsammans med Greenpeace sagt ifrån. Det börjar nu ge resultat även fast det är en lång väg kvar att gå. Företagen måste se till att de omedelbart slutar köpa palmolja från tvivelaktiga leverantörer.

Mer att läsa