Fåglar tjänar energi på att flaxa intensivt

Flaxande kaja. Foto: Erik Hansson

Det kan faktiskt vara energisparande för fåglar att flaxa intensivt med vingarna när de lyfter och flyger. Det har biologer i Lund visat genom att studera kajor. Upptäckten kan få användning inom flygteknisk industri.

Rent tekniskt fungerar det som så att när kajorna flaxar skapar vingpennorna flera små luftvirvlar vid intensivt flaxande flera små luftvirvlar istället för en stor. Sådana “multipla vingspetsvirvlar” har tidigare bara förknippats med stora glidflygare som örnar, gamar och storkar.

Upptäckten har gjorts genom att filma kajor som flyger i en vindtunnel med svag dimma som reflekterar laserljus.

– Pennorna på vingspetsarna kan liknas vid spretande fingrar på handen. Vingspetsen genererar flera små luftvirvlar istället för en stor virvel som på ett flygplan med rektangulär eller elliptisk vingspets. Det går åt mer energi och kostar mer att lyfta när det bara skapas en enda stor vingspetsvirvel, säger Anders Hedenström, professor i teoretisk ekologi.

LÄS ÄVEN: • Naturfilm: Studie av långörad fladdermus ger kunskap för flygfarkoster

Tillsammans med sina kollegor Christoffer Johansson och Marco Klein Heerenbrink vid naturvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet menar Anders Hedenström att upptäckten kan få betydelse för hur framtidens drönare konstrueras.

– Möjligen kan vi bygga effektivare drönare som flyger med aktiva vingslag. Inom en tioårsperiod kanske vi kan se drönare som har en kajas morfologi, säger han.

Forskningsresultaten har publicerats i en artikel i Journal of The Royal Society Interface .

Film på experimenten:

Källa: Lunds universitet