Den 18 mars invigs ny byggnad vid naturum Hornborgasjön

“Doppingen” från utsidan. Bild: Arkitekturum

Hornborgasjön, kanske mest känt för sina många tranor under våren, är också Sveriges genom tiderna största och mest omfattande naturvårdsprojekt. Varje år kommer det ungefär 250 000 besökare till fågelsjön enligt länsstyrelsen och i år kommer de ha extra mycket att se. Förutom den nya trandansfestivalen har det även byggts en ny byggnad – Doppingen.

Doppingen ligger vid naturum Hornborgasjön på östra sidan av fågelsjön (Trandansen ligger i söder). I byggnaden finns café, hörsal, kontor, grupprum, toaletter och möjlighet att studera naturen på nära håll genom glasfönstren.

LÄS ÄVEN: • Bildreportage från 18 800 tranor vid Hornborgasjön

Invigningen av Doppingen sker lördag 18 mars kl 13-18 och kommer bland annat bjuda på utställning, dockteater, “tranprat”, guidade turer, tipspromenad, samt föredrag och bildvisning av Brutus Östling.

“Doppingens” insida. Bild: Arkitekturum

Bästa tiden att åka till Hornborgasjön för att uppleva mängder med tranor är annars först i månadsskiftet mars/april om det inte är väldigt dåligt väder. Rekordet på 26 500 tranor är från den 3 april 2012 och det är i början av april som antalet brukar vara runt 20 000 enligt länsstyrelsens statistik.

Tranornas ankomst i stora antal sammanfaller också med årets nya Tranfestival 1-9 april kl 10-16 och vid Trandansen intill Hornborgasjön är det Tranans helg 1-2 april.

Den 13 mars 2017 var det ungefär 350 tranor på plats.

Källa: Länsstyrelsen