Därför sjunger blåmesar när de hotas av rovfåglar

Blåmes. Foto: Erik Hansson

Att fågelhanar sjunger för att locka till sig en hona eller hålla konkurrenter på avstånd är välkänt, men även honor sjunger och nu har ny forskning visat att blåmes-honor sjunger när rovfåglar är i närheten.

Genom att placera uppstoppade rovfåglar nära blåmesarnas bon kunde Herbert Hoi och Katharina Mahr på etologiska institutet vid Vetmeduni-universitetet i Wien studera hur både honorna och hanarna reagerade. Det är känt sedan tidigare att blåmes-hanar ibland sjunger inför hot, men nu kunde det konstateras att även honorna brister ut i sång inför exempelvis en sparvhök.

LÄS ÄVEN: • Vår guide till fågelsång och fågelläten i Sverige.

Det kan låta ologiskt att låta när ett hot är närvarande, men forskarna har flera teorier om vad det kan bero på.

– Fåglarna kan indikera en förhöjd förmåga att fly. Blåmesarna visar rovfågeln att de har sett den och kan fly när som helst, säger Herbert Hoi. Han menar även att det kan vara en hormonell reaktion på stress – något han kalla en “ersättningsaktivitet”.

LÄS ÄVEN: • Varför sjunger vissa fåglar under vintern.

Herbert Hoi och hans kollegor märkte att om både hanen och honan var närvarande när rovfågeln var i närheten sjöng de båda två. Det tolkar forskarna som ett sätt för blåmesparet att uppmuntra varandra och förstärka sin relation till varandra.

Det behövs mer forskning för att förstå alla olika funktioner fågelsången har, men den här studien visar att det finns fler sätt att tolka fågelsång än vad som tidigare varit känt.

Källa: Science Daily