Därför överklagar fågelföreningar beslut om vargjakt

Kungsörn. Foto: Zsombor Károlyi http://prmck.blogspot.se/

Kungsörn – en av arterna som gynnas av att det finns vargar i naturen. Foto: Zsombor Károlyi

BirdLife Sverige skriver på sin hemsida att de ornitologiska föreningarna i Ångermanland och Västerbotten överklagat länsstyrelsens beslut om skyddsjakt på två vargar i Västerbotten. Anledningen är att “ett vargpar är en av de mest gynnsamma faktorer för många fåglar”.

Vargparet har etablerat sig i ett område som används som vinterbetesområde för samebyarna Vapsten och Vilhelmina. Enligt de ornitologiska föreningarna har renskötseln stora områden att använda sig av istället för det aktuella vid vargreviret.

Samerna har. enligt Oddasat, inte vågat ta ner sina renar till området vid vargreviret och har istället tvingats stödutfodra renarna i fjällen.

Thomas Birkö, ordförande i både Ångermanlands Ornitologiska Förening och Kungsörn Sverige, säger så här till BirdLife Sverige om beslutet att överklaga:

– Jag tror vi måste säga ifrån när länsstyrelsen fattar beslut utan att veta vilken genetik vargarna har och inte följer det regelverk som vi är bundna till inom EU. Sedan är det onekligen så att ett vargpar är en av de mest gynnsamma faktorer för många fåglar.

Han nämner också en rad faktorer som gör att vargar gynnar fåglar. Dels lämnar vargar mycket kadaver (utan blyammunition) som rovfåglar som örnar, vråkar och hökar utnyttjar som födokälla. Dels rensar vargarna bort andra rovdjur som kan gå hårt åt fågelbestånden: rödräv, grävling, mård och eventuellt även mårdhund.

Nu är det upp till Förvaltningsrätten i Luleå om det blir någon vargjakt eller inte.

Källa: BirdLife.se