Bokrecension: Heltäckande guide till blommornas värld

Uppslag om olika blomfamiljer i "Upptäck blommornas värld".

Uppslag om olika blomfamiljer i “Upptäck blommornas värld”.

Recension av boken “Upptäck blommornas värld” av Eva Stenvång Lindqvist och Margareta Edqvist.

Det här är ingen bok för att artbestämma växter. Se det istället som ett komplement till en flora som ger en utmärkt introduktion till blommornas värld. Faktum är att bokens författare rekommenderar att du sitter med en vanlig flora bredvid dig när du läser “Upptäck blommornas värld” för att kunna se fler exempel på det du läser om.

• Alla våra bokrecensioner kan läsas här.

Omslaget till "Upptäck blommornas värld".

Omslaget till “Upptäck blommornas värld”.

En välbehövlig hjälp
Jag kan tala av egen erfarenhet att man kan behöva hjälp som nybörjare bland foderblad, glandelhår, stipler, kransställda blad, baljor och klyvfrukter. Det är inte bra för självförtroendet att komma hem efter en botanisk utflykt där man blivit visad ett 50-tal nya arter och knappt kommer ihåg en handfull. Men som alla vet som lärt sig känna igen en ny fågel, insekt eller växt – det blir så mycket roligare att vistas i naturen ju mer man kan. Glädjen när man själv artbestämmer en art man nyligen lärt sig ska inte underskattas.

Det finns såklart metoder för att underlätta inlärningen av växter och det behövs när det finns över 3000 arter bara i Sverige. Eva Stenvång Lindqvist och Margareta Edqvist ägnar flera sidor i början av boken åt att tipsa om hur man begränsar sig och gör botaniken rolig i början. Börja till exempel med växterna vid ditt hem, besök naturreservat i din närhet eller välj ut de växter du är mest intresserad av. Du kanske bestämmer dig för att fotografera alla landets orkidéer, väljer att koncentrera dig på fjällens arter eller intresserar dig för blommor som växer i vägkanten? När du väl inlett växtskådandet är det svårt att låta bli att slänga ett öga på något spännande som du ser växa i naturen.

Varierat innehåll
“Upptäck blommornas värld” fungerar inte bara som en introduktion, det är även en uppmuntring till att lära sig mer och hur man kan ge sig in i den botaniska världen. Det tipsas om lämplig litteratur, föreningar att engagera sig i, en grundkurs i hur man artbestämmer växter, vilka fridlysta arter och familjer som finns, hur man använder Artportalen, var man hittar intressanta växter och en historielektion om botanikens historia. Dessutom blandas texten upp med tio korta intervjuer med intressanta personer. Exempelvis konstnären Bo Mossberg, Charlotte Wigermo som engagerat sig i Floraväktarna och Lunds Botaniska Förening, och Karin Martinsson, intendent vid Bergianska trädgården i Stockholm.

Boken är också full av bilder på blommor och deras livsmiljöer. Det är ett imponerande rikt material och många uppslag rymmer en handfull bilder (se exempel här ovan). Förutom fotografier (många tagna av Margareta Edqvist) finns det även en del illustrationer för att tydliggöra detaljer på växterna.

Trots det rikliga utbudet av bilder händer det ibland att blommor eller saker som nämns i texten inte illustreras av bilder intill. Det hade gjort det lite lättare att hänga med i det som skrivs.

Eva Stenvång Lindqvist och Margareta Edqvists text håller på ett pedagogiskt sätt läsaren i handen genom stora mängder koncentrerad information.”Upptäck blommornas värld” är verkligen en heltäckande nybörjarguide till botaniken. Efter en genomläsning är en bra flora allt som saknas för att du ska kunna ge dig ut i naturen och vidga din värld.

Transparens: Vi fick ett recensionsexemplar av boken av Svenska Botaniska Föreningen.