Bok som går på djupet med våra vanliga fåglar

Recension av ”Fåglar – 30 arter i vår närhet” av Kjell-Arne Larsson och Tero Niemi. Alla våra bokrecensioner kan läsas här.

Det här är en bok jag saknat. Klassiska fågelböcker går ut på att hjälpa till vid artbestämning och det är en viktig del av fågelskådningen. Kanske till och med den viktigaste. Men det finns andra aspekter av det här intresset än att kunna se skillnad på vråkar, vadare och sångare, som till exempel att känna till utförligare fakta om varje art. Det är konceptet för “Fåglar – 30 arter i vår närhet” av Kjell-Arne Larsson (text) och Tero Niemi (foto).

"Fåglar – 30 arter i vår närhet" av Kjell-Arne Larsson och Tero Niemi

“Fåglar – 30 arter i vår närhet” av Kjell-Arne Larsson och Tero Niemi

De 30 vanliga fåglarna får i den här tunna boken ungefär tre sidor var fyllda med information om varför de heter som de gör, hur häckningsförhållandena ser ut, olika forskningsresultat, föda, läten, historik och mycket annat. För det mesta är det intressant information om exempelvis större hackspettars “kott-smedjor”, att sånglärkan kan sjunga i 18 minuter i sträck, aggressiva utplanteringar av gråsparvar i USA på 1800-talet och att blåmesar är duktiga på att avgöra vilken mat som innehåller mest kalorier. Ibland är det närmast anekdoter från Kjell-Arne Larssons egna upplevelser i naturen. Blandningen skapar variation, men gör också kvaliteten på texterna något ojämn.

De ganska stora textsjoken ackompanjeras av Tero Niemis närbilder på fåglarna som över lag håller hög klass och passar bra som dokumentation av arten. Det hade inte skadat med lite grafik, mellanrubriker eller något annat som lättar upp i textmassorna och layouten är tyvärr väldigt tråkig. Texterna kan ibland kännas lite utdragna och pratiga och det underlättas inte av layouten.

För min del fungerar “Fåglar – 30 arter i vår närhet” bäst när jag läser om en art i taget. Även om inte allt är ny kunskap så påminner jag mig åtminstone om kunskap som jag glömt bort. För nybörjaren eller den inte alltför kunniga fågelskådaren ger boken en bred och intressant inblick i några av våra vanligaste fåglars liv. För under 100 kronor är den dessutom väldigt prisvärd.

Jag gillar verkligen upplägget och jag hoppas att vi får se fler böcker med mycket information om varje art i fortsättningen. Artbestämningsböckerna behöver kompletteras i bokhyllan och det här är en bra start med potential att utvecklas ytterligare. Drömmen vore ett tjockt, informativt och snyggt praktverk om de svenska fåglarna. Kunskapen finns där ute och jag tror att även efterfrågan finns. Det känner åtminstone jag efter att jag läst igenom “Fåglar – 30 arter i vår närhet”.

Betyg: 3 av 5

Transparens: Vi fick ett exemplar av boken av Kalamus förlag.