Aptithormon styr fåglarna under flyttningen

Trädgårdssångare. Foto: Zsombor Károlyi http://prmck.blogspot.se

Trädgårdssångare. Foto: Zsombor Károlyi

När flyttfåglar stannar på sin färd mellan vinterkvarter och sommarvistelse är det för att äta upp sig så att de orkar med nästa strapats. Nu har ny forskning vid SLU visat ett aptitreglerande hormon som styr hur fåglarna mellanlandar och när de väljer att flyga vidare.

– Hormonet gherlin har nyligen identifierats också i fåglar och vi ville undersöka om hormonet kunde spela en roll även för flyttfåglars migrationsbeteende. Och det visade det sig att det gjorde, säger Massimiliano Cardinale, forskare vid institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU Aqua).

Massimiliano Cardinale arbetade vid en fågelmärkningsstation på den italienska ön Ponza tillsammans med en forskargrupp som genomförde experimentella studier med trädgårdssångare (Sylvia borin). De kunde visa att mätta fåglar hade höga halter av hormonet ghelin och ju högre halter desto större så kallad migrationsrastlöshet uppvisade fåglarna. Det vill säga – fåglar som ätit upp sig ordentligt får höga nivåer av ghelin och blir då mer benägna att flyga vidare från rastlokalen. Detta beteende kunde styras genom att tillföra ghelin.

– Vi har identifierat en viktig faktor bakom flyttningsbeteendet, förutom andra yttre faktorer som väder och tillgången på mat, säger Massimilano Cardinale.

Han menar även att de nya resultaten kan ge nya forskningsperspektiv när det gäller reglering av födointag, metabola sjukdomar och fetma hos människor.

Källor: SLU och studien Ghrelin affects stopover decisions and food intake in a long-distance migrant

Natursidan.se har beviljats stöd av Forskningsrådet Formas genom Erik Hanssons, Johan Linds och Marie Mattssons projekt ”Forskning om natur för alla”. Det här är en artikel inom detta projekt. Läs alla våra artiklar i serien via den här länken.