1000-tals fåglar kan ha kolliderat igår

Kungsfågel. Foto: Erik Hansson

Måndagen 13 oktober var en mörk dag för småfåglarna i Malmö. Det har under några dagar rapporterats att mängder av kungsfåglar är i rörelse söderut och under måndagen nådde många av dem fram till sydvästra Skåne efter en hel natts flygning.

Det resulterade i att mängder av dem flyger in i fasader och fönsterrutor eftersom de inte kan skilja på reflektioner och verkligheten.

En privatperson rapporterade att hon plockat 60 döda och omtumlade kungsfåglar som flugit in i fasaden på hennes jobb och på Fågelskydd Spillepeng, som tar hand om skadade fåglar i Malmö- och Lundregionen, hade man fullt upp.

– Det var extremt mycket kungsfågel i Lund och Malmö igår och även i Falsterbo ringmärkte de en hel del. Fåglarna var utspridda över hela området. Jag plockade själv 97 fåglar varav 56 var levande, resten döda. Det var bara en liten droppe i havet och det kan mycket väl ha dött tusentals fåglar, säger Kenneth Bengtsson, på Fågelskydd Spillepeng.

Han bekräftar även uppgifterna från USA och Kanada om att det är svårt med statistik eftersom skator, kajor och katter lär sig var det ofta kolliderar småfåglar och att de snabbt är framme och plockar de döda eller omtumlade fåglarna.

Har du märkt av någon form av tendens kring kollisionerna? Ökar det eller minskar det?
– Min mening är att fenomenet ökar i takt med att det byggs så mycket glashus och bullerplank i glas eller genomskinliga material. Även bushållplatser byggs i glas. Vi råder folk att sätta upp fågeldekaler på sina fönster, men det hjälper ju inte mot allt.

Om du hittar en skadad fågel – lägg den i en låda och låt den vara i fred i någon timme. När du lyfter på locket (utomhus) kan den ibland flyga iväg om den återhämtat sig. Ibland har den dött av skador på inre organ och då hade den troligen inte gått att rädda. Om den fortfarande verkar skadad kan du höra av dig till någon av KFV:s lokala organisationer.