Naturfotograf: Tomas Lundquist

• Alla våra naturfotografer

Skäggmes. Foto: Tomas Lundquist

“Fåglar har alltid varit mina favoriter, ända sedan morfar visade mej sidensvansar för snart 45 år sedan. Under några intensiva år på biologlinjen på Stockholms universitet var det fågelskådning som var det absolut stora intresset och det har fortsatt sedan dess. Fotointresset började pyra ordentligt 2004 och sedan dess är det fotografi som står i fokus. Det har blivit mycket fågelfoto men under senare år har jag försökt bredda mej, både när det gäller motiv och hur fåglar och natur kan beskrivas i bild. Inspirationen kommer dels från natur och fåglar i vår närhet men också från miljöer i mer arktiska trakter. Under sommarhalvåret är jag ofta på Gotland vilket också ger inspiration till nya motiv. Ganska många av mina bilder har publicerats i fågeltidskrifter och fågelböcker och dessutom håller jag föredrag ganska ofta.

Arktiska trakter har alltid lockat och under en resa 2012 till nordligaste Alaska blev jag än mer intresserad och nyfiken att utforska fler arktiska områden. Dessutom lockar våra egna skogar, inte minst i Norrland. Parallellt med dessa ”exotiska områden” försöker jag finna motiv i den allra närmsta närmiljön. En bild på mindre strandpipare är precis lika utmanande fotografiskt, som att ta en bild på kaspisk pipare.

2013 blev jag invald som medlem i Föreningen Naturfotograferna/N.”

Boendeort: Nacka